Diego Velazquez'in, Breda'nın teslim oluşu tablosunu, bir mihenk taşı
olarak kabul eden yazar Anthony Baily, bu kitabında, dünyanın en
büyük ressamların birinin hayatını yeniden
canlandırıyor. İspanya’nın, Hollanda ile seksen yıllık savaşında kazandığı birkaç zaferlerden birine dayanarak,
Bailey, bu feci savaşı hatırlatıp, İspanya'nın zaferinin Hapsburgluları
dize getirdiğini, ancak daha sonra ironik bir şekilde İspanya'nın efsanevi
altın çağının bir anda son bulduğunu anlatıyor.
Velazquez, hayat
hikayesi yazılması gereken, dünya standartlarında nadir ressamlardan
biriydi. Mahkemelerde ressam olarak çalışmaları nedeniyle, ressamın
profosyonel kariyeri oldukça iyi belgelenmiştir, ancak mektupları,
hissettikleri, ve nasıl yaşadığına dair hiç bir iz olmayan bu ünlü ressam adeta
hiç yaşamamış gibi.
Breda’dan sonra bir başka onemli eseri Aynadaki
Venüs tablosudur. Velázquez muhtemelen bu tabloyu Roma’da yapmış
olmalıdır. İspanyol müzelerinde ve özel koleksiyonlarda bu tabloya iki asır
boyunca hiç rastlanmamıştır. Onun
asıl Venüs’ü olarak tahmin ettiğimiz kadarıyla oğlu Antonio’nun annesinin
çıplak portresini çizmiştir.
Anthony Baily’nin
ortaya koyduğu gibi, puslu gizem neredeyse Velazquez’in çalışmalarına dördüncü
bir boyut getiriyordu.
Surrender of Breda ile ilgili Kirkus'ta çıkan incelemeyi yolluyorum:
YanıtlaSilVELÁSQUEZ AND THE SURRENDER OF BREDA
The Making of Masterpiece
Author: Bailey, Anthony
Review Issue Date: September 1, 2011
Online Publish Date: August 16, 2011
Publisher:John Macrae/Henry Holt
Pages: 288
Price ( Hardcover ): $30.00
Publication Date: November 8, 2011
ISBN ( Hardcover ): 978-0-8050-8835-9
Category: Nonfiction
Classification: Arts
A fascinating look at the paintings and history of 17th-century Spanish court painter Diego Velázquez, through the prism of one of his greatest masterpieces.
Longtime New Yorker writer Bailey (John Constable: A Kingdom of His Own, 2007, etc.) uses Velázquez’s painting of the 1625 surrender of the Dutch town of Breda to Spanish forces as an entry point into a richly detailed portrait of the court of King Philip IV as Spain’s Hapsburg empire crumbled around him. Though the basic details of Velázquez’s life are known and some 125 of his paintings survive, as Bailey apologetically reminds us throughout, when it comes to his inner thoughts and feelings, there is little to go on. The only description of the painter’s personality, given by several sources, is that he was phlegmatic—“in modern parlance, Velázquez was cool.” There is, however, much documentation about Philip IV’s court, and Bailey brings it vividly to life, as he simultaneously traces the artist’s rise from humble beginnings to eventual nobility. The author also thoroughly examines the military victory at Breda, a high point on the downward slope, along with other important events and many of Velázquez’s most famous works. Bailey does not resist the temptation to speculate about the painter’s inner life based on his work, with mixed results. Ultimately, Velázquez remains a cipher, a man whose ambition seems to have been focused on advancing at court rather than on becoming a great artist. That he did become one is confirmed by the paintings he left behind, and his influence, covered by Bailey in the penultimate chapter, on those who followed.
An impressive work of history that gives the reader a greater appreciation for the art, if not an understanding of the mind, of one of the world’s master painters.
30 black-and-white illustrations; 8-page color insert